Formål: Styrket synergi mellem bymidte og butikscenter i Nykøbing Falster
I mange byer har man både butikker i bymidten og i et eksternt butikscenter. Hvordan udnytter man synergien i form af fælles markedsføring, events etc.? Det er man optaget af i Nykøbing Falster, hvor Guldborgsundcentret ligger ca. 2,5 km. uden for bymidten. BYSTRATEGI fik opgaven med at kortlægge erfaringer fra andre byer, holde oplæg og facilitere en workshop.
Erfaringer fra Esbjerg City, Randers City, Hjørring Handel og Hillerød Byforum
BYSTRATEGI interviewede fire citychefer om deres erfaringer med at skabe synergi mellem bymidte og butikscenter. Valget faldt på Esbjerg City, Randers City, Hjørring Handel og Hillerød Byforum. Alle fortalte om konkrete erfaringer med fælles events, markedsføring, medarbejderarrangementer, gavekort, organisatorisk samarbejde mv.
Workshop for kommune, cityforening, centerejer og erhvervsorganisation
Det blev sammenfattet til et oplæg på 45 minutter, som blev holdt for nøgelaktører fra Guldborgsund Kommune, Business Lolland-Falster, Guldborgsundcentret og Vores Nykøbing. Efter oplægget drøftede deltagerne, hvordan inspirationen kunne anvendes i Nykøbing – både de konkrete tiltag og et styrket organisatorisk samarbejde.
Resultat: Toårig samarbejdsaftale og fælles markedsføringskampagne
Som direkte resultat af workshoppen blev der indgået en toårig samarbejdsaftale, hvor Guldborgsundcentret kollektivt meldte sig ind i Vores Nykøbing for derigennem at kickstarte samarbejdet. Mindre end to måneder efter blev der med pressemeddelelse lanceret et nyt samarbejde og en markedsføringskampagne med fælles visuel identitet og payoff.
Realiseringen af øvrige projekter er i fuld gang.
Læs mere om lanceringen af den nye samarbejdsaftale og hvad den betyder for byen her.