Områdefornyelsen i Maribo: fokus på byliv og detailhandel
Som led i Områdefornyelsen for Maribo ønskede Lolland Kommune hjælp til en by- og handelslivs-strategi. Strategien skulle tage konkret udgangspunkt i de stedbundne potentialer og bygge på solidt kendskab til byer på Maribos størrelse (5800 indbyggere) og deres muligheder for at fastholde og udvikle detailhandel og byliv. BYSTRATEGI blev valgt som rådgiver på opgaven.
Analysen af Maribos potentialer trak fulde huse i domkirkebyen
Første trin var en analyse af Maribo bymidtes styrker og svagheder. Torsten Bo Jørgensen brugte det meste af en dag i byen på at analysere bymidtens struktur, dens flow, ankerpunkter, opholdskvaliteter mv. – og tale med både kommunen og en række detailhandlere, cafeejere mv. Resultatet var et billede af Maribos styrker og svagheder, som de træder frem sammenlignet med andre byer. Det blev sammenfattet til en Power Point med SWOT-analyse og billeder, både fra Maribo og andre byer. Og lige så vigtigt: konkrete forslag til udvikling af handels- og bylivet på baggrund af analysen.
Blandt de påpegede potentialer var Maribo som bryllupsby – byen har fantastiske rammer med domkirke, sø, charmerende bymidte og Danmarks bedste hotel (Bandholm) i baghaven. Analysen og udviklingsideerne blev præsenteret på et offentligt møde med over 100 deltagere. Der var stor interesse og positiv energi på mødet. Mange er optagede af udviklingen af byen.
1-dags studietur skabte fælles billeder og har haft blivende effekt
Næste trin i processen var en studietur for ca. 30 udvalgte deltagere, som kommunen havde peget på: Medlemmer af Byforum, detailhandlere, kulturaktører, foreningsliv, repræsentanter for forvaltningen mv. Turen varede én dag fra morgen til aften og gik til Skælskør og Bogense. Begge byer svarer både i størrelse og karakter godt til Maribo. Turen har haft blivende effekt ved at ryste bymidteaktørerne sammen og give dem konkret inspiration til en række projekter, bl.a. flere nye events i Maribo.
Skælskør: Kunstnerlavet KIT og det kulturelle væksthus Salonen.
I Skælskør hørte gruppen bl.a. om kunstnerlavet KIT og besøgte Salonen, som er et nystartet kulturelt væksthus direkte i bymidten. Stedet inspirererede deltagerne meget – netop sådan et sted ønsker man sig også i Maribo. Samarbejdsånden blandt kunstnerne i byen var noget andet, deltagerne tog med hjem. Skælskør Bykontor og den frivilligt drevne butik Købmandsgården blev også præsenteret undervejs.
Bogense: Kvalitet i bymidten og en benhård satsning på kvalitetsevents
I Bogense var der fokus på kvalitet i bymidten. Borgmesteren introducerede, og handelsstands-foreningens formand viste rundt sammen med kommunens projektleder for områdefornyelsen. Herefter holdt Nordfyns Erhverv og Turisme oplæg om Rosenfestivalen som eksempel på, hvordan byens aktører har brugt ”en benhård satsning på kvalitetsevents” til at løfte byens brand fra “noget med Bilka og lidt med for meget øl” til et kvalitetsbrand. Det besøg gav direkte inspiration til Birgitta-festivalen i Maribo, som blev afholdt første gang i 2019.
Deltagerinterviews og tegninger på kort over Maribo bymidte
Undervejs i bussen blev der dagen igennem lavet interviews med deltagerne om, hvad de tog med fra de enkelte besøg. De fik også udleveret kort over Maribo bymidte, så de kunne skrive, hvor de så udviklingspotentiale. Tilsammen gav det et virkelig godt billede af Maribo, som den er nu, og hvordan den kan udvikles til en endnu mere levende og dejlig by at være i. Torsten Bo Jørgensen udarbejdede en studietursrapport, hvor indtryk, informationer og refleksioner blev fastholdt i tekst og billeder.
Workshop for 30 nøgleinteressenter: Fokus på borgernes ønsker og det lokale drive
På en workshop for de samme 30 aktører blev trådene samlet: Analysen af Maribos styrker, svagheder og potentialer; deltagernes refleksioner over Skælskør og Bogense; og endelig ønskerne til udvikling af Maribo. Efter en indledende opsamling arbejdede grupperne med hver deres emne og præsenterede deres forslag og ønsker. Hele processen blev sammenfattet i By- og handelivsstrategien, der nu indgår i den videre udvikling af Maribo bymidte.
Resultat af processen: Fælles billeder, bredt ejerskab til byens udvikling og ny Birgitta-festival
Processen bragte helt nye aktører på banen og har bl.a. ført til en ny festival og etablering af et nyt bysamarbejde, der skal styrke events, markedsføring og koordinering.