På kort tid har Middelfarts virksomheder doneret 450.000 kr. til en handlingsplan i ni trin, som skal genrejse Middelfarts handelsliv oven på corona-tiden. Omdrejningspunktet for planen er Brobygning Middelfart, som blev oprettet i 2019 for at styrke synergi og samarbejde på tværs i Middelfart Kommune.
Direktør er Lene Lawaetz, og hende spurgte jeg i sidste uge, hvordan man får de lokale virksomheder til at bakke så kontant op – og hvad de ni punkter i genåbningsplanen består af.
Brobygning Middelfart styrker samarbejde på tværs
Brobygning Middelfart blev dannet i 2019. Formålet er styrke udvikling og innovation i hele Middelfart Kommune, bl.a. ved at skabe samarbejder på tværs og opdyrke nye partnerskaber. Brobygning Middelfart fungerer som en overbygning på Middelfart Erhvervsråd, Middelfart Handelsstandsforening og VisitMiddelfart, som alle er repræsenteret i bestyrelsen sammed med Middelfart Kommune. Lene er direktør for Brobygning Middelfart og ansat i kommunen.
Bunker Holding: Vi vil gerne give 250.000 kr.
”Jeg blev ringet op af en af vores helt store virksomheder her i Middelfart – Bunker Holding, der spurgte: Hvordan kan vi hjælpe handelslivet og konference- og turistbranchen?” De ville gerne give 250.000 kr. Derfra udviklede Lene så en handlingsplan med ni indsatser, som erhvervsliv og borgere kan bidrage til at realisere. I praksis er der tale om et lækkert layoutet menukort med ni retter, som alle er kort beskrevet, herunder hvor mange penge de kræver at gennemføre. Lige nu er man oppe på 450.000 kr.
Her en kort opsummering af indsatserne:
Her og nu: Gavekort, webshop, markedsføring
- 1. Gavekort til butikker mv. i hele Middelfart Kommune. Virksomheder sponserer gavekort, som Brobygning Middelfart indkøber og udlodder over fem uger. For at deltage i konkurrencerne skal borgerne uploade billeder med et sted, de elsker i Middelfart, en dejlig påskeoplevelse, en butik de godt kan lide på den nye webshop etc.
- 2. Fælles webshop: Netop etableret. https://shopmiddelfart.dk/ Nogle butikker har ikke haft webshop før. Vigtigt at få det gjort lige nu, hvor butikkerne har tid pga. corona.
- 3. Markedsføringskampagne, bl.a. SoMe med fokus på Middelfarts butikker.
Den korte bane: Events, crowdfunding, markedsføring og oplevelsespakker
- 4. Brobygning Middelfart afholder 4-6 kultur- og byevents, der trækker folk til byen
- 5. Via Middelfart Sparekasses crowdfunding-platform kan borgerne donere penge, som borgere og foreninger kan søge til arrangementer og events. Sparekassen topper op.Brobygning Middelfart arbejder også sammen med Middelfart Kommune om at etablere en værktøjskasse/event-kit, så det bliver nemmere at afholde events for borgere og foreninger.
- 6. Markedsføringsboost af Middelfart for at tiltrække ferieturister, konferencegæster, shoppinggæster mv.
- 7. Udvikling af oplevelsespakker på tværs af aktører – henvendt til turister og konferencegæster mv. Markedsføres massivt af Brobygning Middelfart.
Den lange bane: Udvikling af butikker og ny fond der styrker attraktiviteten
- 8. Klippekortsordning mhp. udvikling af butikkerne: Her kan virksomhederne stille specialister til rådighed, som hjælper butikkerne. Det behøver altså ikke være penge, men kan også være know-how, de bidrager med.
- 9. Etablering af en fond til fremme af attraktivitet og forretningsudvikling. Målet er at opbygge en fond, hvor lokale virksomheder og foreninger skal være med til at sikre viden, ressourcer og kapital til at understøtte projekter, events og forretningsideer, der skaber vækst og attraktivitet i Middelfart.
Hvorfor er det lykkedes i Middelfart?
Som sagt har erhvervslivet på kort tid støttet med 450.000 kr. – ”og det er kun begyndelsen”. Jeg spørger Lene, hvorfor det er lykkedes at mobilisere denne betalingsvilje. Hun fortæller, at det er vigtigt for virksomhederne at have en attraktiv by med et levende handelsliv.”Det at de store virksomheder har et sted at sende nogle opgaver hen, og at de også tør tro på, at de bliver løst, det er nok det, der har virket her i Middelfart”.
Og hun uddyber: ”Det der er vigtigt for store virksomheder er, at de vil se handling bag de projekter, de engagerer sig i. Der er ikke noget værre for dem end en masse snak, og så sker der ingenting.”
Kort sagt: Det er i Middelfart lykkedes at etablere en ny organisation og sætte en kvalificeret person i spidsen for den. Det gør, at erhvervslivet har et sted at gå hen, når de vil støtte udviklingen af en attraktiv by. Deres betalingsvilje og interesse i projektet demonstrerer, hvor vigtigt en levende by er for dem. Tilllykke til Middelfart – det er godt gået!