Mange byer har fået udviklet fælles webshops under Corona-krisen. Da jeg i sidste uge var i Nykøbing F. for at høre om farvelægningen af Store Kirkestræde, benyttede jeg lejligheden til at tale med Therese S. Brorsen fra Provi , som har udviklet den nye webshop for butikkerne i byen. Det er sket i tæt samarbejde med Vores Nykøbing og Erhvervs- og Citychef André Andersen.
Butikkerne oplever omsætningsstigning
Løsningen er udviklet på under 1 uge, omkostningerne har været meget lave, og butikkerne har taget godt imod webshoppen. Da først de oplevede den omsætningsstigning, det gav, har de fået blod på tanden og er også begyndt at udvikle nye samarbejder med hinanden.
”Vi ved, at hvis ikke vi havde lavet denne webshop, så havde kunderne handlet på andre webshops, og så var det ikke kommet vores butikker her i byen tilgode”.
En light-version udviklet på under 1 uge
I interviewet fortæller Therese S. Brorsen, hvad man skal være særligt opmærksom på, når man som by vil udvikle en fælles webshop, og hvordan byens light-version adskiller sig fra de lidt tungere løsninger.
En kort opsummering af pointerne:
- Det er afgørende at have et tæt samspil med den lokale cityforening, da det er dem, der skal overbevise butikkerne om at deltage i projektet.
- Når først butikkerne er kommet i gang, stiger deres omsætning – og så får de blod på tanden og lægger flere varer op.
- Projektet har styrket samarbejdet mellem butikkerne. De laver videoer og opslag med links ind til Vores Nykøbing. Der er fx butikker, der laver fælles budrunder og online auktioner på facebook.
- Man er kommet i gang på under 1 uge, og løsningen er også implementeret i Svendborg, Aars og Præstø.
- Rent teknisk har man lagt vægt på, at kunderne kan søge på kategorier og butikker. Dermed er den brugervenlig også på mobiltelefon – det er afgørende for, at kunderne vil bruge den.
- Ved lanceringen var der gratis levering i hele Guldborgsund Kommune ved køb over 200 kr., men her skal man finde en anden løsning, da det er meget mandskabskrævende.
- Kunderne har taget godt imod webshoppen. Den markedsføres med daglige opslag på Vores Nykøbings Facebook-side; dertil betalte kampagner. Markedsføring tages alvorligt.
- Projektet var i støbeskeen inden corona og ville ellers være blevet lanceret 6-12 måneder senere. Nu blev det speedet op.