Opgaven: Tre nye events og fornyet gejst
Formålet med workshoppen til Maribo Handels generalforsamling var klar: Inspiration til udvikling af nye events, og vel at mærke nogle, medlemmer brænder for at gennemføre sammen. Bestyrelsen ville gerne fornyelse, og samtidig var der brug for flere skuldre til at løfte de allerede mange begivenheder i Lollands Kulturkøbstad.
BYSTRATEGI mødtes med bestyrelsen og fik historikken på plads. Sammen fik vi et fælles billede af succeskriterierne for aftenen. Herefter tilrettelagde Torsten Bo Jørgensen workshoppen, som fandt sted 10/3 2020 på Bangs Have i Maribo med ca. 40 deltagere – lidt færre end normalt pga. corona-virus.
Onsdagsmarkeder i Maribo og en ny sportsvent ude i byen
Som afsæt for workshoppen holdt Torsten et kort oplæg om, hvordan man effektivt udvikler events, der er unikke for en by – og husker målgrupperne undervejs. Deltagerne arbejdede herefter i grupper á 7. Efter 20 minutter skiftede to fra hvert bord plads og gav 10 minutters “førstehjælp” til det andet bords ideer. Efter at grupperne først var kommet i gang, sprudlede ideerne, og sceneskiftet med sparring fra nabobordet skærpede ideerne og gav dem det sidste pift.
Opsamlingen i plenum viste, at onsdagsmarkederne havde tiltrukket sig interesse. De findes allerede, men der er stort potentiale i at udvikle dem. Det var der en lang række ideer til. Et andet forslag gik på en ny familie-sportsevent gennemført 3-4 steder ude i byen samtidig med OL sidst i august. Timingen er dermed perfekt ift. at udvide sommersæsonen.
Der var også ideer til events, der “bygger på” og udvider eksisterende events i byen. Endelig var der en ide, som udnytter Maribo-søerne til en unik, national begivenhed, som helt klart har potentiale. Den skal derfor først afsløres, når deltagerne er klar til lancering…
Deltagerne var klar: Lad os mødes hurtigt og komme videre!
Da workshoppen var overstået, og alle de gode ideer var samlet op i plenum – der var mange – insisterede forsamlingen på at mødes hurtigt igen, så man kan komme videre med planlægningen. Sådan bliver det: 14 dage efter generalforsmalingen mødes man og går videre med eventarbejdet.
Formålet med aftenen – mindst 3 nye events, fornyelse og styrket samarbejdsgejst – blev opfyldt, og værdien af aftenen var ikke til at tage fejl af.